Aquesta darrera setmana, Carles Andrés i Gemma Taberner, han fet pública la decisió de cedir els càrrecs de regidors del grup Compromís per Aldaia en favor de Lluís Albert Granell i Pep Roig. El plenari del mes d’abril serà el darrer en què Andrés i Taberner actuaran com a tal. El relleu és fruit d’un acord intern de Compromís per Aldaia que es remunta a l’elaboració de les llistes per a l’any 2015. Carles Andrés ha volgut expressar unes paraules per referir-se a l’actual moment polític:

El plenari d’abril serà el darrer d’aquesta legislatura per a la meua companya -i amiga- Gemma Taberner i per a mi mateix. Ha arribat el moment -pactat des de l’elaboració de les llistes- del nostre relleu pels companys -i amics- Lluís Albert Granell i Pep Roig.

Eixe era el nostre compromís i nosaltres, lluny d’aferra-nos obstinadament al càrrec, cedim gustosament els nostre llocs a dues persones que, de segur, mantindran amb solvència la tasca política ferma i constructiva que hem vingut fent sempre en defensa dels interessos generals -i del nostre programa electoral pel qual fórem votats-. I no estaran sols perquè caminaran ben acompanyats per tota la gent de Compromís i, ben segur, que per les quasi dues mil persones que depositaren la seua confiança en el nostre projecte. En fi, aire fresc i energies renovades per encarar la recta final de la legislatura al cent per cent.

La nostra coalició, com és públic, recull un bon grapat de sensibilitats i interessos. D’això, se’n diu “diversitat”. En realitat, el que hi ha a la societat. I el nostre grup municipal no és alié a eixa pluralitat, que s’encarna en els qui conformen la nostra opció política; i que estem convençuts que ens enriqueix com a polítics -i com a persones.

Val a dir que nosaltres estem molt lluny de ser un partit on els qui manen són els de sempre i des de fa trenta anys -i no vull mirar a ningú-. No com com eixos partits on la renovació de persones o d’idees es veu tothora com una amenaça perillosa; quan, ben mirat, és l’única possibilitat real de connectar amb els nous temps i, especialment, la d’encoratjar la gent jove perquè comence a involucrar-se en projectes polítics moderns i esperançadors. Perquè s’hi juguen el futur. Compromís per Aldaia ho sap i actua en conseqüència.

Com poden veure en les sessions del plenaris, a Aldaia hem treballat de valent pel poble, tot complint, amb rigor, la nostra obligació de fiscalitzar l’acció de govern i fer-ho des de la responsabilitat i la lleialtat política. Creiem que, des d’eixa perspectiva, la valoració ha estat molt positiva, tot i que, en qüestions de millorar les condicions de vida de la ciutadania, mai no se’n fa prou.

Fer neteja en les institucions és complicat i lent. Són molts anys de clientelismes i impunitat. Veníem d’una dictadura i la vella guàrdia del 78 es pensà que el secret per afermar la democràcia era col·locar els seus i segrestar les institucions per controlar-les. Tot en nom d’una regeneració que, passat el temps, sembla ara més benintencionada que real. I a l’hora d’ara costa molt de canviar.

És com la terra contaminada que necessita anys i panys a recuperar-se. Hem de marcar-nos xicotetes metes a curt termini per anar creixent en democràcia, participació i justícia social. Perquè és inajornable tornar a creure en la política, en majúscules. On els polítics vinguen a servir i no a servir-se’n, com s’acostuma a denunciar.

Així, doncs, caldrà anar fent saó per anar sembrant la llavor d’una nova forma de fer política, més transparent, més entendora i més a prop de les persones. I Compromís ho sap i, per això, predica amb l’exemple i no sols amb verborrea inútil. Més no podem fer.